marți, 3 aprilie 2012

Blogerii din Prahova la Rosia Montana

Impreuna cu alti 4 bloggeri din Prahova, am fost invitat sa vizitez Rosia Montana si sa aflu mai multe despre proiectul celor de la Rosia Montana Gold Corporation. Cu mine au mai fost Bogdan SimionNicusor Rotaru siDragos Irimia. Daca le-a placut, o sa vedem zilele urmatoare pe blogurile lor.
Am acceptat invitatia, desi stiam deja in mare cam ce se intampla in zona, dar vroiam sa vad cum si in ce directie vor mai evolua lucrurile. Pot insa sa va spun ca am avut parte de multe, multe surprize placute, de informatii noi si de o idee care mi-a placut foarte mult la final si pe care abia astept sa o vad pusa in practica.

Ziua 1

Aventura noastra a inceput cu un drum lung si anevoios, cu plecare la ora 10:00 din Ploiesti, o masa copioasa la Taverna Lupilor, plus cateva ore de mers, cateva peisaje mirifice si la final cu o alta masa plina de bunatati traditionale la Pensiunea Steaua Ariesului din comuna Albac.
Dupa masa, am zis ca nu strica sa fim deja pregatiti pentru a doua zi cu informatii, asa ca Marius Todorne-a tinut o scurta prezentare, urmata de o sesiune de intrebari si raspunsuri.
Asa am aflat despre faptul ca statul roman are o cota de participare de 19.31% din compania romaneasca Rosia Montana Gold Corporation S.A., restul fiind detinut de compania canadiana Gabriel Resources Ltd. Cu toate acestea, economia Romaniei va ramane cu cel putin 53% din valoarea depozitului.
De asemenea, am mai aflat ca apele deversate in iazul de decantare sunt tratate si concentratia de cianura existenta in ele este in limita acceptata de normele europene.
Ce am mai aflat interesant a fost ca a doua zi urma sa vizitam zona de galerii romane Catalina, fiind de altfel primul grup care intra sa viziteze aceasta zona, fiind inca in lucru, adica exista un grup de arheologi care descarca zona. Nu am inteles exact ce inseamna aceasta descarcare, dar sunt sigur ca pasionatii din domeniu pricep despre ce e vorba.

Ziua 2

Dimineata a inceput cu o scurta vizita la centrul de informare, unde din nou Marius Todor ne-a prezentat planurile de dezvoltarea a zonei si cum va arata zona in anul 7 , in anul 14 si in anul 19 de exploatare. De fapt, exploatarea se incheie in anul 16, urmand a fi continuate doar lucrarile de reamenajare a zonei. Am inteles, de asemenea, ca sunt 4 zone istorice care vor fi protejate si o parte din ele vor fi amenajate spre vizitare, cum ar fi galeriile romane din zona Catalina-Monulesti.
Apoi am continuat cu vizitarea galeriilor din zona Catalina, unde am putut admira mai multe elemente ale constructiei galeriilor romane. Tot aici s-a descoperit cel mai mare numar de tablite cerate, datand din anii 131-167 d.Hr. precum si o structura antica de exploare miniera, dotata cu un sistem de evacuare a apelor si un ansamblu de roti hidraulice.
Dupa vizitarea galeriilor, am dat o fuga si pana la vechea exploatare miniera, unde totul era lasat in paragina, ape poluate si cateva elemente de exploatare parasite, un excavator rusesc si un concasor. Am inteles ca aceasta este zona in care se va construi noua cariera de exploatare.
La final, o ultima locatie propusa spre vizitare, o statie experimentala de epurare a apelor acide care se scurg din vechea exploatare, undeva la baza vaii si unde cativa ingineri chimisti experimenteaza diferite metode de curatare a apelor. Ceea ce mi s-a parut mie foarte interesant la acest proiect este faptul ca au construit afara un acvariu foarte mare unde, odata cu venirea caldurii, vor pune pesti, iar apa din acvariu este apa rezultata dupa procesul de epurare. Mi s-a parut un mod foarte ingenios de a arata calitatea apelor rezultate dupa epurare.
A urmat o scurta masa si un drum lung catre casa, cu parerea de rau ca nu am putut sta mai mult in zona.
As mai vrea sa amintesc rapid discutiile avute cu un om din zona, caruia Fido i-a pus cateva intrebari foarte obiective: Ce zic oamenii, cati sunt impotriva proiectului si cati sunt pentru. La care raspunsul a fost unul destul de bun si edificator. Spunea ca in procente, cam 70% sunt pentru proiect si 30% sunt impotriva, dar din ce a observat el asa in general cei 30% care sunt impotriva, majoritatea sunt pensionari care au o sursa de venituri. A doua intrebare a fost de ce nu fac turism in zona? Iar raspunsul a fost unul si mai edificator: Au incercat cativa, dar nu a mers, lumea vine, sta o zi si pleaca, in afara de galeriile romane, nu au ce vedea sau ce face in zona, asa ca celor care si-au facut pensiuni nu le-a mers bine afacerea.

(sursa articol)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu