miercuri, 6 iulie 2011

O mesageră a cântecului popular


O voce care doineşte atât de frumos încât te unge la suflet. Un om pentru care cântecul este viaţa. Aşa o putem defini pe Ana Almăşana Ciontea.
Pe Ana Almăşana Ciontea am întâlnit-o la Presaca Ampoiului, la cea de-a VII-a ediţie a ”Sărbătorii tradiţiilor presecane”. Am intrat în vorbă cu artista pentru a afla de unde a moştenit dragostea pentru cântec.

Pentru cei care încă nu vă cunosc, de unde sunteţi de loc?
- Sunt originară de la interferenţa dintre Ardeal şi Banat, sau cum îmi place mie să spun, de acolo de unde se pupă Ardealul cu Banatul, lucru care se observă şi în costumul meu dar şi în cântec. Satul meu de origine este Cernia, pe Valea Almaşului, o zonă foarte frumoasă ca şi locurile acestea unde mă aflu acum, în comuna Meteş.

De unde pasiunea pentru cântec dar şi vocea minunată pe care o aveţi?
- Eu cred că m-am trezit cântând, şi cred că înainte de a vorbi am cântat – nu sunt singurul interpret care spune acest lucru. În familie n-am avut pe nimeni care să aibă această pasiune, în schimb profesorii mei au fost oameni din toată zona: de pe Valea Almaşului, din ţinutul Bradului, de pe Valea Crişului Alb. M-am dus peste tot să culeg folclor, iar acum am reuşit, cred eu, după aplauzele publicului, să îmi încânt audienţa cu ceea ce cânt, autentic, adevărat. Noi interpreţii de folclor găsim mai multe variante ale aceleiaşi melodiei sau de multe ori găsim un vers, două pe care trebuie să le punem în valoare şi de aceea spun mereu că ne asemănăm foarte bine cu arheologii.

Pe unde aţi colindat cu frumoasele cântece?
-De-a lungul timpului am participat la diferite spectacole folclorice şi n-are rost să le amintesc pe toate pentru că sunt foarte multe. De pe urma lor m-am ales cu 10 trofee, multe premii şi premii speciale ale juriului. Am obţinut premii şi de la spectacolele pe unde am umblat în lume. Am fost în Franţa de câteva ori, în Austria, Ungaria, Italia, în multe locuri foarte frumoase. M-am bucurat că doina noastră a fost apreciată şi acolo unde oamenii nu ştiau ce vorbim dar simţeau ce transmitem. Am foarte multe înregistrări, recent am înregistrat cu Radio Bucureşti, dar oamenii intră în posesia CD-urilor mele mai greu, pentru că eu nu stau pe tarabe în piaţă, iar Electrecord care mi-a multiplicat înregistrările de la Novisad, le-a răspândit în partea de sud a ţării şi în Moldova, unde s-au epuizat foarte repede.

Care este profesia dumneavoastră?
-De la tipograf până la profesor le-am făcut pe toate. Am predat religia vreo 5 ani şi am absolvit Universitatea ”Hyperion” din Bucureşti, Facultatea de Arte-Muzicologie, iar în acest an urmează să-mi dau dizertaţia în marketing pentru că acesta este aplicabil inclusiv în domeniul artei.

Ce le doriţi moţilor ?
-Ce aş putea să le doresc, decât să le dea Dumne zeu putere să treacă peste toate greutăţile, să ia exemplul înaintaşilor care au ştiut să treacă peste toate relele astfel ca neamul să rămână în picioare, să nu abdice nici în ziua de astăzi şi să continue lupta ca neamul românesc să triumfe. Doamne ajută şi numai bine pentru toţi!

Sursa articolului: http://www.zda.ro/home/o-mesagera-a-cantecului-popular.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu